Pengikut VVIP

Tuesday 12 March 2013

Masih Belum Cukup Dan Tak Akan Pernah Cukup Untuk Aku

Assalamualaikum..

Sejak akhir-akhir ni aku selalu saja renung kalimah kat bawah ni.


"Setiap Yang Bernyawa Pasti Akan Mati"

Aku renung sayu.
Ini adalah satu kepastian dan ketetapan.

bermakna aku juga akan merasai detik kematian.bila?
jawapan tu hanya milik Allah yang Maha Mengetahui.

Aku tilik diri aku dari atas ke bawah.
aku ingat balik amalan-amalan aku.
cukup atau tak?
hurm..memang tak cukup sangat-sangat.
yang ni saja ke yang nak aku bawa sebagai bekalan di sana nanti.

Allah.
Dengar kalimah suci ini aku sebak.
Allah selalu ada dengan aku.
Selalu.
Tak pernah tinggal aku.
Tapi aku sendiri?
Apa jasa aku ? Banyakkah amalan aku ? Cukup kah ibadahku ?

sekali lagi aku yang hina mengakui.
memang tak cukup.memang terlalu ringan untuk ditimbang.
dosa?
Allah juga Maha Mengetahui segala-galanya.
Rendah benar diri terasa saat mengadu sedih di hadapannya.
Allah kurniakan dalam diam.
Allah kurniakan aku ketenangan.
Puas airmata tercurah.
Menangis,insaf..

Dan bila teralpa lagi..aku ulangi kembali khilafku..
dan saat tersedar,aku menangis,insaf lagi..
aku marah diri aku.
Sampai bila semua ni ?
kenapa aku ibarat lalang..
kenapa tak teguh keinsafan aku.
kenapa insaf aku bersifat sementara.

Ya Allah..
Ampunkan hambaMu yang rendah ini.
yang selalu tergelincir dari landasan sebenar..
belum cukup apa yang telah aku kerjakan berbanding apa yang telah kau kurniakan padaku.

-Ampun Ya Allah--

No comments:

Post a Comment